مروری بر فیلم ۵۰۰days of summer

هشدار!!!! اینجا در مورد محتوای فیلم حرف می زنیم. پس اگر هنوز فیلم رو ندیدید، بهتر است این مقاله را نخوانید.

فیلم را دوست داشتم با اینکه اتفاق هیجان انگیزی در طول داستان نیفتاد. (به جز یکی) موضوعی که فیلنامه روی آن تمرکز کرده، به پیدا کردن شخص درست در زندگی بر می گردد. می خواهد بگوید که ما ممکن است گاهی به پدیده ها و افرادی علاقه مند شویم که برای دنیای ما ساخته نشدند. مثلا شخصیت اصلی فیلم، عاشق دختری شده که انگار هیچ وجه تشابهی با او ندارد. نمی داند از رابطه اش چه می خواهد و کمی هم ترسوست که این ترسش را با مهارت بسیار پشت عقایدش پنهان می کند. تام یک مهندس معماریست و چنان با عشق به بناهای داخل شهرش نگاه می کند که حتی برای بیننده هم قابل هضم نیست. در حالی که سامر هیچ چیزی از این اشتیاق به ساختمان های بلند درک نمی کند. آن ها هیچ مشکلی با هم ندارند و همه چیز خیلی خوب پیش می رود. جز اینکه سامر به دلیلی نامعلوم نمی خواهد این رابطه را جدی تر نگاه کند. انگار نیرویی مانع او می شود. نیرویی که خودش هم اختیاری در کنترل کردن آن ندارد.

این بی دلیل بودن رفتارهای سامر به نوعی مرا یاد این حس آشنا می اندازد که گاهی همه چیز در حال پیشرفت است ولی ما حس و حال خوب یا درستی نسبت به آن ماجرای مشخص نداریم. انگار که تمام عناصر جهان فریاد می زنند : ” این برای تو مناسب نیست.”

یک شخصیت دانای کل هم در داستان وجود دارد که کسی نیست جز خواهر کوچک تر تام. تام معمولا مشکلاتش را با او در میان می گذارد و خواهرش بهترین توصیه ها را برای او دارد. شنیدن مهم ترین دیالوگ ها از زبان این دختر کوچک خیلی لذت بخش است.

طی اتفاقی هیجان انگیز (همان یک اتفاق که بالاتر به آن اشاره کردم) تام و سامر بعد از مدتی یکدیگر را ملاقات می کنند و تام متوجه می شود که سامر ازدواج کرده است. روزهای بعدی برای تام، روزهایی مملو از افسردگی است. در انتهای فیلم، تام اداره مزخرف تولید کارت پستال را رها می کند و به دنبال کاری در حیطه معماری که علاقه واقعی اوست می رود. درست در روز مصاحبه، دختری را در اتاق انتظار می بیند که گویی مثل خودش دیوانه وار معماری را دوست دارد. نام این دختر (fall) یا همان پاییز است. نویسنده با استفاده از نام های (summer) و (fall) قصد دارد بگوید مهم نیست چقدر احساس شکست و ناامیدی و تنهایی می کنید. همیشه فصل بعدی زندگی شما فصلی خوب خواهد بود.  

اگر فیلم را تماشا کردید، حتما نظرتان را به من به اشتراک بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *